måndag 14 september 2009

Sy en påsbehållare!

Jaha då har denna helgen gått också. Snart är det jul också... Bara några månader kvar. Börjar bli lite sugen på julpyssel men än känns det lite för tidigt för det! Eller? Det kanske är någon som redan har börjat?
Jag fick vara lite kreativ i helgen iallafall. Min gamla påsbehållare i tyg hade gjort sitt så jag fick sy en ny. Tänkte visa hur jag gjorde.
Det är inget komplicerat tom jag klarar det som är rätt så dålig på att sy. Jag hade inget tyg hemma så jag tog vaxdukstyg istället men det är inget jag rekommenderar! Usch vad krångligt! Det bara fastnade i symaskinen. Men så här gjorde jag iallafall och så här blev det....

Jag anger inga exakta mått utan klipp efter hur stor påse du behöver!

1. Jag klippte först ca 1 meter lång bit av vaxtyget och 60 cm bred som jag vek på mitten med avigsidan ut. sedan gjorde jag en mycket mindre bit till handtag fast där vek jag med rätan ut direkt för att slippa vända efter att jag sytt. Eftersom jag inte ville nåla i vaxduken tejpade jag fast den med lätt tejp, typ målartejp.


2. Sedan fållade jag överkanten. Jag fick tejpa med målartejpen för att pressarfoten skulle glida lättare på tyget..

3. Sy sedan i hop hela långsidan.

4. Vik sedan upp den undre knuten på tuben och sy så att det blir en kanal. Lämna några cm öppna.

5. Trä igenom ett gummiband, dra ihop och knyt. Sy igen kanalen.


6. Sy sedan fast den biten du redan har fållat till handtag. Se bild ovan!

(Ingen skönsöm här inte! Hi hi!)


Tada! Färdigt efter många svordommar. Det var inte lätt att sy på vaxduk och det blev inga snygga sömmar men... Den är fin på håll iallafall!

Ha en fortsatt bra dag!


Kramar Elin.

1 kommentar:

  1. Den blev jättefin tycker jag! Jag skall snart sy en sak i vaxduk... blir premiär för min del ;-) Skall komma ihåg dina tips!

    SvaraRadera