onsdag 9 september 2009

Höstkrans!

Idag har det varit helt underbart väder! Iallafall här nere i södra Skåne. Det känns som om vi har haft en riktigt lååång sommar och jag hoppas att det håller riktigt länge till. När det är så här vackert väder brukar jag försöka åka iväg med hunden lite längre ut i naturen och gå långa promenader. Ibland blir det att jag plockar med mig lite kvistar och grönt som jag tar med mig hem.

I lördags var vi bortbjudna på kräftskiva så jag ville ha med mig en liten gåva till värdparet från mig och min sambo. Istället för att köpa en blomma passade jag på att göra en dörrkrans med lite grönt jag hittade ute.

Så här gjorde jag... Som stomme använde jag en halmkrans. Sedan virade jag ståltråd ett par varv till början. Spara en bit ledig så du kan göra en ögla till upphängnad.



Sedan klädde jag in hela med murgrönekvistar. Jag virade fast kvistarna med ståltråden. Andra gröna kvistar går också bra!



Sen stack jag in lagom små kvistbitar med bär på under ståltråden tills det såg jämnt fördelat ut och lagom.

Rosetten gjorde jag i två steg. Först virade jag snöret 3 - 4 varv i en jämn ögla och klippte av ändarna lite längre. Sedan tog jag ett nytt stycke snöre och snurrade de tvärs över på mitten 3 - 4 varv och knöt sedan på baksidan. Genom knuten stack jag en grövre och hårdare ståltråd (jag använde elefantråd) som jag sedan bara fäste i kransen genom att trycka i den genom halmen och sedan fästa på baksidan av kransen.



Sådär! Klart! Jag hoppas jag förklarade så att ni förstog bra. Kransen la jag sedan i en kartong som jag klädde in i papper så att det skulle se lite snyggare ut.



Kramar Elin.

2 kommentarer:

  1. Svar: Svamptyget hittar du på www.stoffochstil.se, finns massa fint där:)

    Bra idé att ge bort något sådant, det uppskattas mycket tror jag:) Fin krans, kanske skulle ge mej på något liknande!? Ha det bra, kramar emmsan

    SvaraRadera
  2. Vilken fin krans, mycket roligare att få än en vanlig blomma!

    SvaraRadera