onsdag 25 november 2009

En enkel hyacint...

Idag har jag köpt min första hyacint för i år! Jag älskar doften och då känner jag den absoluta julstämmningen. Det blev en vit denna gången men annars gillar jag alla färger.
Det sägs att vita hyacinter ska vara skonsammare mot allergiker än de andra färgerna. Någon som vet nåt om det?

Jag satte min hyacint i en hög och rektangulär kruka. Sedan fäste jag ett rött band runt om och knöt rosett. Längst upp fäste jag bandet med knappnålar. Lite vitmossa som jag plockade nu i helgen fick dekorera löken runt om. Jag är inte så bra på att göra julgrupper men ibland behöver man inte krångla till det så mycket för att det ska bli fint.

Hyacinter är nog min absoluta favorit bland julblommorna. Vilken är din?

Kramar Elin.

4 kommentarer:

  1. Jättefint och va bra du påminde mej om att jag skulle ta ner mina små röd hyacintkrukor. Det börjar bli dax att ta tag i lite sånt nu.
    Håller med dej fullkommligt ibland är det enklaste snyggaste. Kan bli lite för mycket ibland med juldekoration.

    Ha det så gott!!!

    SvaraRadera
  2. Nej det behöver inte vara så tillkrånglat, ditt arrangemang var stilrent, påhittigt och fint.

    Jag tror inte doften har med färgen att göra. Jag brukar köpa hyacinter i min mataffär och de har bara doftsvaga, det står på krukorna. De brukar ha rosa och blå, inga vita... Illa för mig som gärna vill ha vita men framför allt med doft. Min favoritjulblomma är nog amaryllis, den är ju så pampig.

    Här kan man inte missa vilken tid på året vi går mot :-) Ny julig header, som ett litet konstverk.

    SvaraRadera
  3. Så fint, enkelt kan bli väldigt fint. Det är mysigt med hyacinter, men tyvärr tål jag inte doften, fast jag tycker de luktar gott.
    Väldigt fin header!
    Ha en bra dag!
    Kram/Rita

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Ja, hyacinter är min favorit också. Älskar lukten, det ger mig total julstämning.
    Så fint du gjort med bandet på krukan.
    Jag har tre hyacinter i en påse, de ska planteras idag.

    SvaraRadera