lördag 7 november 2009

Adventljustake i betong!

Betong är ju en av mina favorit pyssel! Nu i veckan passade jag på att gjuta en adventsljustake i betong. Så jag tänkte visa er hur jag gjorde. Ovan kan ni se min skiss om hur jag ville att den skulle se ut.

Detta behöver du:
  • Betong (fin)
  • 2 st jos förpackningar/tetror
  • Mattkniv eller sax
  • 4 st stearinljus
  • Tejp av kraftigare typ
  • Tyngder (sten eller annat)
  • Möbeltassar


Börja med att skära ut formarna i josförpackningarna/tetrorna. Tejpa ihop till önskad form. Tänk på att det glatta, silvriga ska vara åt den sida där du gjuter betongen i.


Blanda betongen till lagom grötig massa och fyll formen. Den innersta formen har jag fyllt med tyngder tex stenar som jag har gjort. Gör du inte det är risken stor att innerformen flyter upp.

När du har fyllt hela formen med betong slå och banka då runtom ett par minuter så slår du bort ev luftbubblor i betongen. Då får du en jämnare och finare yta när betongen torkat.



Tryck i stearinljusen. Eftersom formen är mjuk vill den gärna bågna lite. Stötta upp sidorna med ett par plankor eller skärbrädor så håller sig formen bättre. Om inte ljusen vill stå rakt i betongen så spjäla upp dem med lite tejp.

Låt det torka minst ett dygn innan du river av formen som lätt går av. Raspa och slipa ev ojämna kanter. Avsluta med att fästa möbeltassar undertill så repar ljustaken inte ytan den står på.

Tadaa!! Färdig! Nu är det bara att dekorera den med något fint och vänta till 1:a advent. :)

Kramar Elin.

9 kommentarer:

  1. Vad fin adventsljusstake du har gjort! Hade du den inomhus när den stod och torkade? Hur lång tid tar det för betongen att torka?

    SvaraRadera
  2. Jättefin blogg du har! Jag älskar oxå pyssel :)

    SvaraRadera
  3. Jättefint, gillar betong! Hade en för längesedan men det har försvunnit:/ Kanske kan göra en efter din mall! Ha en bra dag, kramar emmsan

    SvaraRadera
  4. Tack! Jag trodde inte att jag kunde virka är jag började (för nån månad sedan) så testa du med! När man väl kommer på hur man ska göra så är det inte så svårt som det ser ut. Kram

    SvaraRadera
  5. Dödshäftig adventsstake...väntar på dig och önskar vi hade hela veckan på oss att pyssla!!!
    Kramen

    SvaraRadera
  6. Snygg! & Vilken kul blogg du har! Tack för att du kommenterade hos mig så att jag hittade hit! :)

    SvaraRadera
  7. Så roligt med en egentillverkad adventsljusstake. Och så fin den blev!

    Har faktiskt aldrig gjutit i betong, men har många ideer på lut...så nån gång...

    Hoppas du har haft en fin söndag!

    SvaraRadera
  8. Vilken kanonbekrivning på hur man gjuter betong, så många bra tips om vad man ska tänka på. Jag köpte en bok om betonggjutning på Hem-mässan i oktober och är jättesugen på att testa. Men först lite mer trådslöjd :-)

    Ljusstaken blev jättefin och det ska bli spännande att se den sen när du har dekorerat den också, och det är ju inte alls långt kvar till första advent!

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Vad roligt att hitta din blogg. = )
    Du gör jättefina saker... själv hinner jag inte med allt jag vill göra, men tomtar har jag i alla fall hunnit starta med, liknande dina, och det är jätteroligt.
    Nu blev jag såklart inspirerad av dina adventsstakar också. Även om man inte gör exakt likadana så triggar det lusten att hitta på mera när man ser andras kreativitet, eller hur?
    Hoppas att jag nångång kommer att kunna skänka inspiration till dig och andra så att även jag delar med mig till pyssel-omvärlden.
    Ha en härlig helg! ^^

    SvaraRadera