lördag 27 mars 2010

Gör en egen anslagstavla!

Nu har jag äntligen fått tummarna loss och gjort min anslagstavla som jag pratade om för lääänge sedan! Vad jag skrev då kan du läsa om du klickar här. Inte alls svårt och det tar inte så lång tid heller. Bara torktiden då om man vill måla.

Detta behöver du för att göra en anslagstavla som jag gjort:
  • Tavelram (hittade min på en loppis för en tjuga tror jag)
  • En skiva av kork. (köpte en billig anslagstavla på ÖoB)
  • Tyg
  • Färg och pensel.
  • Lim: trälim, sättlim.
  • Häftpistol
  • Penna
  • Rakbladskniv el. mattkniv.

Jag började med att måla om min ram svart. Glömde tyvärr fota den innan! Men den var ful och skavd. Brydde mig inte om att slipa den tyckte att den var fin lite ruffig på ytan. Jag använde mig av vanlig matt vägg färg för det var det jag hade hemma. Annars kanske snickeri färg är det ultimata.
Sedan ritade och mätte jag på den köpta anslagstavlan efter tavelramen och la till lite så att den skulle passa i ramen. Skär ur med en vass kniv.

Bred på ett tunt lager lim på korksidan av skivan. Jag använde mig av trälim.



Limma på tyget och vik in kanterna på det som skall vara baksidan. Jag limmade och häftade fast tyget.
På tavelramens baksida limmade jag med ett extra starkt allround sättlim på kanten.

Lägg på tyg plattan och tryck till försiktigt.

Låt sedan torka med lite tyngd. Hur länge ser du på limmets bruksanvisning.


Tada! Färdig! Jag har inte hunnit hänga upp den på vårt lilla kontor ännu men det visar jag en annan dag.

Tänk på att skydda ordentligt, limmet kladdar lite och skulle det komma utanför torka snabbt med en fuktig trasa. Och vädra eller stå ute när du limmar! Det luktar skarpt om sättlimmet.

Ha en fortsatt bra helg på er alla!

Kramar Elin.

11 kommentarer:

  1. Tack för förevisningen.... Har haft tankar på att göra något liknande. Svårt att hitta en stor ram till bra pris bara... Men helt klart smart att måla ramen. Så långt hade inte jag tänkt!!!!;-)

    SvaraRadera
  2. Snyggt och bra och tydlig beskrivning! :-)

    Tack för omtanken. Inlägget var från i förrgår, men det är likadant nu. Med den lilla skillnaden att nu mår jag också lite dåligt. Bläk!
    Kram!!

    SvaraRadera
  3. Vilken fin tavla och bra idé för att pigga opp i arbetsrummet;)) Milla

    SvaraRadera
  4. Bra idé och inte alls så svår att göra själv. Jag gillar verkligen ramen och den blev ännu snyggare när du målade den svart!

    SvaraRadera
  5. snygg ram du har hittat och ett roligt tips .
    Jag har sett disktrsor på flra andra bloggar och har velat prova på alltid kul med något nytt .

    SvaraRadera
  6. Blev kanonbra !!!:)Blir till att jaga en lite
    rolig ram:) Hade en men gjorde en griffeltavla till dottern,som jag ramade in:)
    Kram Cia:)

    SvaraRadera
  7. Hej :)
    jätte bra, visning och man förstår ju bra och det va jätte fint :)
    smart något såndant skulle jag aldrig kunna komma på själv!
    Det ända dåliga är ju att man får så många ideér nu och har inget att vara kreativ med, hehe!

    SvaraRadera
  8. Perfekt! Letade efter en lösning på hur att göra denna enkelt - och du hade svaret, med fina bilder till. Tack för tipset :)

    SvaraRadera
  9. Jättesnyggt och en bra och tydlig beskrivning. Jag har velat göra egna ett tag, men tänkte inte på ramen, din blev snygg men jag kan tänka mig att göra några tunna där tyget går runt kanten. Jag tänkte använda (av överblivna efter flyttlådor, större kartonger)kartongskiva, kanske lägga den dubbel med lim emellan, klä med tyg, vika prydligt så som du runt kanten men jag har ingen häftapparat så jag tänkte använda sådana där runda helt flata häftstift som finns i alla konsum, ica etc.
    ..alternativt, jag vill göra en separat till mina smycken(jättebra sätt att organisera alla örhängen och armband, halsband..) och funderar på hjärtformade och fästa en spetskant runt baksidan av kanten, kanske ett par. Men Kommer jag över bra ramar i framtiden och korkmatta så kör jag lätt på din ide'. :)

    SvaraRadera