torsdag 11 mars 2010

Glasfusing!

Glasfusing är absolut något av det roligaste jag någonsin har gjort! Fusing betyder att man smälter ihop olika glasbitar i en glasugn, alltså man fusar. Skär glaset gör du med speciella verktyg och du kan både skära runt och rakt.

Vem som helst kan göra detta och det är så kul! Jag har själv gått två omgångar kurs på Abf där jag bor. Hade jag haft möjlighet hade jag skaffat en egen ugn och fortsatt hemma. Men vem vet någon gång i framtiden?

Du kan göra alltifrån smycken, fat, skulpturer, fönster och mycket annat.



Tänkte visa lite vad jag har gjort. Det mesta har jag gett bort i presenter som tex smycken men lite har jag kvar hemma.



När man står och skär i glaset blir det ofta mycket restbitar över. Av de har jag bla gjort ett fat och en skål...





Detta hade tänkt att vara någon typ av "trädgårdskonst" eller lite finare blommpinne. Det ska vara 3 stycken i olika höjder men det är inte färdiga ännu. Och eftersom vi nu bor i lgh har jag börjat gjuta fast dem i betong så att de kan stå.




Här är en skulptur jag har gjort som är fastgjuten i betong. Står stadigt när hårbollarna ska upp i fönstret!







Glastomtar som jag gjorde till att hänga i julgranen.


Hoppas jag har kunnat inspirera någon med detta. Det är inte alls svårt. Sök efter en glasfusingkurs där du bor och prova på för det är verkligen jätte kul!


Kramar Elin.

8 kommentarer:

  1. Vilka läckra grejer du gjort! Förstår att du tyckte den här typen av kurs var rolig - skapande ÄR kul :-) Ha en fortsatt bra vecka! Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Jag bryyyyter ihop så fiiiiiint. Du har verkligen inspirerat mig. Har varit på väg flera gånger på kurs men inte kommit mig för men nu MÅSTE jag. Må gott//Hanna

    SvaraRadera
  3. Nämen såå fina grejer du gjort och så roligt det lät!!! Blir så sugen på att testa detta!!
    TACK för inspiration!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Härliga glasverk!!!:) Jag som älskar glas i alla dess former, hade varit roligt att testa?:)
    Tack, för att jag fick titta in i din fina blogg, så mkt fint!!!:)
    Mvh Cia:)

    SvaraRadera
  5. Vad fina skaer du gjort. Rikitgt konstnärligt. Verkar roligt med glasfusing...Kram Milla

    SvaraRadera
  6. Nämen åhhhhh, så fint!! Verkligen underbart vackra saker du gjort :)
    Önskar dig en fortsatt trevlig helg!
    Kramis

    SvaraRadera
  7. Jättefina saker! Jag blev så inspirerad så jag tog kontakt med en kollega som undervisar i bild och form. Hon har lovat att ge mig en lite privatlektion nästa vecka. :)

    SvaraRadera
  8. Gud vad fint!!!! verkligen annorlunda :)

    SvaraRadera