söndag 18 oktober 2009

Gör ett eget pärlarmband!

För några år sedan jobbade jag i en pärl/hobby butik. Jag höll även kurser i smycketillverkning. Men nu är tyvärr den butiken nedlagd sedan länge. Jag har nog inte rört mina pärlor sedan dess men nu kände jag att det var dags att damma av dem lite.

Jag hade nästan glömt bort hur avkopplande och kul det kunde vara att sitta och pyssla med sina pärlor! Så jag tänkte visa mitt armband jag gjorde idag och hur man gör. Jag hoppas ni kan se och förstå min beskrivning trots mina dåliga mobilbilder.

Det du behöver är:

  • Rund- och av bitartång.
  • Pärlor, berlocker mm.
  • Ringar (öglor)
  • Hattpinnar
  • Klämhylsor (vet inte vad de heter men jag kallar dem så)
  • Vaxad bomullstråd / skinntråd / mockaband eller ett annat band.
  • Karbin-,stavlås eller annat smyckelås.
  • Pärlmatta eller annan duk till att jobba på och lägga pärlorna på.
  • Snabb/superlim.

Jag börjar med att mäta upp 3 lika långa vaxad bomullstråd mätt efter min handled och lägger till ca 10 cm extra. Lägg sedan en liten "dutt" lim i klämhylsan och sätt i trådändarna och kläm till med rundtången. Lacka gärna en gång extra med limmet och klipp jämt av ändarna när limmet torkat.

Efter det trär man på pärlor och metaller. Knyt ett par stoppknutar efter hand.


Pärlberlockerna gör du med hattpinnarna som du trär genom pärlan och sedan formar till en ögla med rundtången. Fäst berlocken sedan i en metallring som du sedan fäster i en knut eller bara trär på tråden.

Tänk på att när du öppnar och försluter en ring gör det alltid sidledes. Annars förstör du ringen och den blir svår att återförsluta och blir ful.
Tillsist fäster du bara den andra änden i i en klämhylsa som i början och fäst fast ett karbinlås eller stavlås.
Voila!! Färdigt! Ett egen designat armband.


Smyckedelar kan du hitta i hobbyaffärer eller så finns det många fina smyckesajter på Internet där man kan beställa material.

Hoppas jag kunde inspirera någon idag!

Kramar Elin.

4 kommentarer:

  1. Wow vännen.....ett sånt önskar jag mig i julklapp.....kramen

    SvaraRadera
  2. Vackert armband!
    Tack för att du tyckte till om min lampa. Jag funderar...
    /Pernilla

    SvaraRadera
  3. Vilket fint armband det blev. Nu blev jag sugen på att damma av mina fina pärlor. Måste bli duktigare på att orka även på vekokvällarna. Annars blir helgen alldeles för kort för att hinna allt man vill.

    SvaraRadera
  4. Hej hej! jag undrar vad du gjuter i när du gör dina batongtomtar? maila mig gärna och berätta, linnbylin@hotmail.com tack på förhand!

    SvaraRadera